Jak napisać opowiadanie twórcze?
Na egzaminie ósmoklasisty uczniowie muszą wykazać się umiejętnością pisania opowiadania twórczego i rozprawki.
Kilka pomocnych wskazówek odnośnie do opowiadania.
- Jak każda forma wypowiedzi również opowiadanie składa się z 3 części: wstępu, rozwinięcia i zakończenia.
- We wstępie zazwyczaj zaznaczamy czas i miejsce akcji oraz przedstawiamy bohaterów.
- W rozwinięciu opisujemy jakąś przygodę, pamiętając o kolejności chronologicznej oraz ciągu przyczynowo-skutkowym.
- W zakończeniu przedstawiamy nasze refleksje/wnioski dotyczące przygody.
Na co zwrócić szczególną uwagę?
Opowiadanie POWINNO zawierać 6 elementów spośród podanych:
- czas akcji,
- miejsce akcji,
- bohater/bohaterowie,
- elementy charakterystyki bohatera,
- elementy opisu: przedmiotu, postaci, krajobrazu, przeżyć wewnętrznych, sytuacji, zwierzęcia,
- dialogi, monologi,
- punkt kulminacyjny,
- niespodziewane zwroty akcji,
- perypetie,
- refleksje, wnioski,
- retrospekcja

Opowiadanie MUSI odwoływać się do lektury – musicie wykazać się dobrą znajomością jej treści. Pokażę to na przykładzie lektury „Mały Książę”:
- Nagle zobaczyłam jasnowłosego chłopca, który ubrany był w długi płaszcz, a na jego szyi przewiązany był szalik.
- Mały Książę uwielbiał oglądać zachody słońca.
- Mały Książę był bardzo pracowity – codziennie czyścił 3 wulkany i wyrywał młode pędy baobabów.
- Bohater czuł się odpowiedzialny za swoją różę, dbał o nią, osłaniał od przeciągów, chronił przed dzikimi zwierzętami.
- Podczas podroży odwiedził wiele planet, ale najbardziej spodobała mu się planeta, którą zamieszkiwał Latarnik.
Wasze opowiadanie NIE MOŻE BYĆ JEDNAK STRESZCZENIEM. Musicie np. postawić bohatera przed nową sytuacją.
Jak zacząć opowiadanie?
- Dzień zapowiadał się zwyczajnie, a nawet nudno. W dodatku była fatalna pogoda – padał rzęsisty deszcz, a do tego wiał przenikliwy wiatr….
- Był piątek po południu. W końcu dwa dni wolnego – pomyślał Piotrek….
- Nigdy nie zapomnę dnia, w którym poznałem ….
- Działo się to tuż po zimowych feriach…
- Tego dnia wstałem lewą nogą, a w dodatku czekała mnie trudna kartkówka z chemii. Byłem niewyspany, zły, a w dodatku bardzo głodny…..

Jak zakończyć?
- Na szczęście wszystko skończyło się dobrze, choć cała sytuacja wyglądała naprawdę groźnie….
- Zakończenie tej historii było dość zaskakujące …
- Ta historia nauczyła mnie, że ….
- Dzięki tej przygodzie zrozumiałem, że w życiu tak naprawdę liczy się …..
- I wtedy się obudziłam. Okazało się na szczęście, że to był tylko sen. Teraz już jednak będę wiedziała, że …..

Jak wprowadzać niespodziewane zwroty akcji?
W tym przypadku pomocne mogą być następujące słowa: nagle, nieoczekiwanie, wtem, znienacka, niespodziewanie, raptem, raptownie.
Czym zastąpić słowo „powiedział” w dialogu?
Możesz użyć następujących słów; rzekł, odrzekł, krzyknął, skwitował, odpowiedział, potwierdził, wtrącił, zawołał, wydukał…
Tyle na dziś. Cdn.